mammatankarmedpedagogerna

Mammatankar med pedagogerna

10 tips för att ändra barns rutiner

Speciellt det första levnadsåret hamnar man att ändra barnets rutiner många gånger vartefter barnet blir äldre, sömnbehovet och behovet av fast föda ändras. Att gå över till mera fast föda är oftast inga problem, det är ju bara att sätta in flera måltider, men att ändra barnets sovstunder brukar vara desto kämpigare. När barnen sedan blir över ett år kan det handla om att korta ner dagsvilan eller ta bort den helt. Att ändra barnets rutiner är jobbigt och tålamodsprövande, men oftast nödvändigt för att kunna t.ex. bibehålla nattsömnen. Ett tydligt tecken på att sömnrutinerna behöver ändras är att nattsömnen påverkas. När barnet har svårt att somna på kvällen eller vaknar väldigt tidigt om morgnarna, då är det dags att se över sovstunderna på dagen. Här kommer några tips att tänka på:

  • Ändra rutinerna i barnets takt, fast du läser att t.ex. en 5 månaders ska sova så och så mycket är det ändå väldigt individuellt, gör så som det passar er!
  • Ta små steg i taget, flytta fram dagsvilan med 10 minuter i gången eller dra av “plåstret” på en gång och inför de nya rutinerna med detsamma – båda varianterna kan funka man behöver testa sig fram
  • Håll ut! Ge inte upp direkt, det tar ca. 2 veckor att få in en ny rutin
  • Ladda upp med kaffe och kanske något gott så att du själv orkar
  • Hjälp varandra, om t.ex. mannen är på jobb på dagen och ändringen sker när bara mamman är hemma kanske hon behöver få sova en natt ostörd innan hon börjar kämpa på med de nya rutinerna.
  • Är ert mål att hålla barnet vaket en stund till – aktivera barnet. Lek, titta på nya saker, boka en playdate, lek utomhus. Gör helt enkelt något som barnet tycker om och tycker det är värt att hålla sig vaken för.
  • Är ert mål att få barnet trött är det i princip samma sak som gäller, aktivera barnet för att sedan lugna ner allt en tid före barnet ska sova (att leka ute tar oftast mer på krafterna)
  • Väck barnet vid behov, om det inte går att hen t.ex. sover 3 timmar på dagen för då rubbas nattsömnen, väck då barnet när det har sovit t.ex. 2 timmar för att istället få en bättre nattsömn
  • Tänk att nattsömnen är det viktigaste, det är den vi helst vill få lång och sammanhållande
  • Tänk positivt! This too shall pass! Även om det känns som om det aldrig kommer att ordna upp sig och ni aldrig kommer att få fungerade rutiner igen, lugn det ordnar upp sig igen!

Här var några tips och goda råd man kan använda sig av. Det som också behöver sägas är att om ni t.ex. försöker ta bort en sovstund på dagen och det efter ca. 2 veckor fortfarande är kaos – pausa och återgå till de tidigare rutinerna någon vecka. Barnet är då ännu inte moget för den förändringen, lyssna alltid till barnets signaler. Tyvärr är det också sant det som sägs om barnets första år; när man precis har fått en ny rutin att funka, så ändras rutinerna igen!

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
mammatankarmedpedagogerna

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Josefin

    Spännande! Här finns det bara barnskötare och förskollärare i förskolan. Har ni ytterliga yrkesgrupper hos er? Låter bra med tanke på bristen på förskollärare 🙂

stats